Wednesday 1 March 2017

4 KESALAHAN Syarikat PERLU TAHU



Bila kita berbincang berkenaan dengan Supply Chain Management (SCM), banyak syarikat di Malaysia seolah tidak ambil peduli. Umpamanya, bila kita mahu makan tak perlukan sudu. Ya, sudah tentu boleh saja makan tanpa menggunakan sudu. Tetapi, alangkah manisnya jika kita dengan tertib menggunakan sudu terutama bila makan makanan yang berkuah.


Begitulah umpamanya kepentingan SCM kepada Syarikat. Semua syarikat boleh menjalankan bisnes mereka TETAPI tanpa ilmu SCM yang betul, pengurusan mereka akan tunggang terbalik serta tiada tertib dalam pengurusan tender/ kontrak bersama pembekal.



ALASAN Syarikat tidak belajar ilmu SCM.


1. TIADA ILMU
- Kurang pengetahuan, atau tiada ilmu tentang kepentingan SCM. Disebabkan inilah, mereka sangat dituntut untuk mengikuti latihan SCM yang disediakan!


2. SYARIKAT KECIL 
-Tidak kira sama ada syarikat kecil atau besar, semua nya perlu ada sistem dan SOP. Ini merupakan antara SALAH  BESAR.


3. TIDAK RELEVEN UNTUK SYARIKAT. 
- Ini juga merupakan antara kesalahan besar. Tidak kira sama ada syarikat yang melakukan bisnes produk/ servis; semua Syarikat perlukan ILMU SCM.


4. MASA BELAJAR TERLALU PANJANG
- Kebanyakan syarikat sanggup membiarkan keadaan syarikat terumbang ambing tanpa sistem SCM hanya kerana alasan, " Masa latihan terlalu panjang".

Mereka tidak memikirkan jika mereka dapat laksanakan sistem yang terdapat dalam ilmu SCM, mereka dapat menjimatkan lebih banyak masa, tenaga dan juga kos.

=================================================================


Jika anda mempunyai syarikat dan berminat untuk menjalani latihan International Certification in Supply Chain Management

sila emelkan pertanyaan anda ke contactus@excelminds.com.my

No comments:

Post a Comment

Followers

Like Our FB Pages

Follow Us at Instagram

Contact Us

Telephone : (+603) 7722 2427
Email : info@excelminds.com.my
Website: www.excelminds.com.my


Visit Us

Excel Minds Consultancy Sdn Bhd
W301 West Wing Metropolitan Square, Jalan PJU 8/1 Damansara Perdana, 47820 Petaling Jaya, Selangor.